Adinda de Vreede

Lachende vrouw met gevouwen handen onder kin

Teken je gesprek over faalangst.

Adinda de Vreede zal helaas zelf niet aanwezig zijn op 6 oktober, dit i.v.m. privé-omstandigheden.

Annemarie Laseur van  RT praktijk Baarn vervangt haar.  Annemarie is trainer van Teken Je Gesprek.

In mijn werk als coach in gezinnen en leerlingbegeleider op het voortgezet en primair onderwijs, heb ik met veel volwassenen, jongeren en kinderen gesproken over allerlei levenszaken. Ik was altijd op zoek naar mogelijkheden en middelen om mensen iets te bieden waardoor ze zèlf konden zien en ervaren wat ze het beste konden en wilden doen en denken. Ik vroeg me altijd af: hoe kan ik het beste een ander helpen zichzelf te helpen?

​Vanuit die zoektocht is Teken je gesprek ontstaan. Het biedt de mogelijkheid om in een compassievolle sfeer feiten, gedachten en gevoelens van elkaar los te maken en hierin orde en/of overzicht te creëren.

 

 

Naast overzicht, heb je tijd en stilte nodig om jezelf te kunnen helpen. Zittend naast de probleemdrager ben ik betrokken aanwezig – maar ben ik stil. Ik geef de probleemdrager mijn vertrouwen dat hij zichzelf kan helpen. In de stilte worden ontdekkingen gedaan, die ik waarschijnlijk niet voor diegene zou kunnen doen.

​De vrolijkheid en het zelfvertrouwen dat het zelf vinden van een oplossing bij de ander oplevert, maakt me blij. Ik ben er van overtuigd, dat iemand helpen zichzelf te helpen de meest waardevolle en respectvolle hulp is die je kunt bieden.

Adinda de Vreede: Remedial Teacher, leerling coach, gezinscoach, speltherapeute, videohome trainer.

Ze begeleidt kinderen met dyslexie, faalangst, werkhouding- en gedragsproblemen en helpt gezinnen met opvoedings- en andere uitdagingen.

tekstballonnetjesTeken je gesprek

Waarom een gesprek visueel maken?

Het visueel maken van een gesprek biedt veel voordelen. Waarvan waarschijnlijk het belangrijkste is dat de onderzoeker, degene met een probleem, een duidelijk tastbaar, visueel overzicht krijgt van hetgeen hij mee zit. Dat overzicht kan betrekking hebben over hoe hij zich gedraagt en hoe anderen daar op reageren of hoe hij denkt en wat voor effect dat heeft op zijn handelen en gevoel. Bij het visueel maken middels de sjablonen die ik ontwikkeld heb en de kleuren die we daarbij gebruiken, wordt alles duidelijker. De sjablonen en het bepaalde kleurgebruik biedt mensen overzicht en daardoor kan iemand gemakkelijker reflecteren. Van daaruit ontstaat er inzicht en vervolgens een verlangen en bereidheid om anders te gaan doen of te denken.

In de workshop maak je kennis met de grondbeginselen van Teken je gesprek. Welke kleuren, symbolen en sjablonen worden er gebruikt; wat is de basishouding en waarom die zo belangrijk is.

Daarnaast zal ik je kennislaten maken met het (Faal) angst sjabloon. Hoe kun je gedachten en het effect daarvan op je gevoel en de situatie op een logische manier visueel maken voor een leerling met (of zonder) dyslexie. Het faalangstsjabloon is een bijzonder effectief middel om leerlingen zelf een verandering in hun denken te laten maken. Met nieuwe, helpende gedachten, kan een leerling met dyslexie anders gaan denken over een bepaalde uitdagende situaties zoals toetsing, het leren van een taal, lezen of schrijven van een tekst,  enz. Ik ben nog regelmatig verbaasd over de snelheid waarmee deze veranderingen bij de leerling teweeg gebracht wordt. Veel teken-plezier!

Op DeDagvanDeDyslexie zal Adinda haar boeken verkopen met een flinke korting!